משחק המלכים

משחק המלכים

השחמט הוא ספורט של המוח המשוחק על גבי לוח אסטרטגי המיועד לשני שחקנים. זהו אחד מהמשחקים שכיחים והמורכבים ביותר הקיימים בתרבות האנושית ויש הרואים בו  מדע, אחרים מתארים אותו כאמנות ואצל רבים ברחבי העולם הוא מקובל כתחביב וכספורט תחרותי כאחד. ואכן הוא כולל מרכיבים מכל אחד מהתחומים אלה. משחק השחמט הומצא לפני למעלה מאלפיים שנה ומשוחק במתכונתו הנוכחית כ-550 שנה. אדם העוסק במשחק שחמט באופן מקצועי נקרא שחמטאי. מקור המשחק אינו ברור אך שם המשחק מקורו בפרסית "שאה מט" ובתרגום חופשי מארב למלך או המלך חסר אונים, מכאן השתרש השם למשחק המלכים. הניצחון במשחק השחמט מושג כאשר אחד המלכים מאוים והוא נמצא  במצב שבו הוא אינו יכול לעצור את האיום נגדו או להימלט ממנו.

 

חוג השחמט הינו תכנית לימוד רב שנתית המצריכה מהילד התמדה, ריכוז, תרגול ואימון. הורים הרושמים את ילדיהם לחוג שחמט צרכים לדעת שיתכן והשחמט יהפוך לחלק מרכזי וחשוב בחיי הילד והמשפחה. בכול אופן גם אם הילד לא ימשיך בחוגי השחמט לאורך שנים  הבסיס והכלים שירכוש בכל רמה של ידע מצטבר ממשחק השחמט תמיד יהיו לו לעזר. הנאת הילד ממשחק המלכים היא יסוד להצלחתו במשחק ולהתמדתו בתחום לאורך שנים. המיומנויות הנרכשות בחוג השחמט הן: חשיבה יצירתית, שיפור יכולות זיכרון וריכוז, קבלת החלטות והבנת ההשלכות והתוצאות עתידיות שלהן. ראיה מרחבית, התמדה ומתן כלים לפתרון בעיות מתוך סבלנות, סובלנות וקור רוח. ביטחון עצמי ורוח תחרותית הנוצרים באומני חשיבה של אחד מול אחד.

 

לאורך כל ההיסטוריה הקנו בתי המלוכה ליורשיהם הטבעיים מספר כלים כדי שיצלחו בתפקידם כמלכים. לימוד, אימון ושינון משחק המלכים היה אחד מהם וזאת מאחר והכישורים הנדרשים גם למלך וגם לשחמטאי ברובם זהים וניתנים ללמידה. ריכוז עצמי וקור רוח, ראייה עמוקה ודמיון מופשט. ככל שבכוחו של שחקן לראות עמוק יותר את רצף המהלכים, לדמיין את תפזורת הכלים בלוח במספר המהלכים הבאים, כך סיכויו לנצח יהיו גבוהים יותר. זו הסיבה בגינה מפתח משחק השחמט, יותר מכל את יכולת החשיבה. המשתתפים במשחק השחמט נדרשים לפתח יכולות מנטליות גבוהות, להצטיין בהערכה מראש של מהלכי היריב ולהיות מסוגלים לשקול בעת ובעונה אחת מספר רב של אופציות עתידיות ולבחור את הטובה ביותר מתוכן.    

 

משחק השחמט פופולרי מאוד בישראל ומדינת ישראל הגיעה להישגים רבים במשחק המלכים אולי יותר מבכל ענף ספורט אחר. כמשחק שזכה להיקרא משחק מלכים, זכה השחמט להתייחסויות רבות ורבים משווים את מהות המשחק למציאות החיים. "החיים הם כמו משחק שחמט, משתנים אחרי כל צעד." אומר פתגם סיני. לכן כל מיומנות, תובנה וכישורי חיים שירכוש הילד בחוג שחמט יקנו לו את היכולת להתמודד עם כל שינוי שהחיים יזמנו לו.

 


Notice: Undefined variable: sorting in /var/www/vhosts/hoogim.co.il/httpdocs/classes/article.php on line 17

מידע נוסף: